Wat is compassietraining?

Een 8 weken durende Compassietraining, die officieel Mindfulness-Based Compassionate Living (MBCL) wordt genoemd. Deze training is wetenschappelijk onderbouwd en laat het grote belang van (zelf)compassie zien.

Vandaag de dag ervaren veel mensen vaak meer psychische druk dan vroeger en hebben we vaak een lage dunk van onszelf. We gaan gebukt onder zelfverwijt of schaamte omdat we niet aan de prestatie druk kunnen of willen voldoen. Soms zijn we somber, angstig, hunkerend, boos of wantrouwend en hebben we moeite om warme gevoelens voor onszelf en anderen te ervaren.

In compassietraining worden oefeningen aangeboden om meer genegenheid en acceptatie met jezelf te krijgen. Hierdoor kun je ook meer genegenheid, tolerantie en dus compassie ervaren met anderen. Door inzicht in jezelf ontstaat zelfcompassie en dat zorgt voor compassie naar anderen.

Wat houdt de training in? klik de link voor het programma.

 

link: Programma Compassie training september 2015.doc kleur

De training MBCL is bedoeld voor hen die eerder de mindfulness cursus (MBSR/MBCT) hebben gevolgd. De compassietraining bouwt daar op voort. Het is geschikt voor mensen die zichzelf meer willen onderzoeken, meer begrip voor zichzelf willen vormen.

De training verwacht dat je dagelijks minstens 30 minuten tijd vrijmaakt voor oefeningen.

Naast het verdiepen in mindfulness bestaat het programma uit:

  • Het (h)erkennen van pijn en ongemakken in het leven en het verkrijgen van inzicht hoe dat zijn werking heeft in ons brein en wat de evolutie hiermee te maken heeft.
  • Inzicht in drie systemen die de emoties reguleren, die gericht zijn op het verkrijgen van veiligheid, bevrediging en sociale verbondenheid.
  • Hoe de drie systemen uit balans kunnen raken door invloeden van binnen en buitenaf.
  • Hoe mentale voorstellingen de emoties kunnen beïnvloeden en compassiebeoefening de balans kan helpen herstellen.
  • Oefenen in compassievol gedrag.

 

De training heb ik gevolgd bij de ontwikkelaars Erik van den Brink (psychiater) en Frits Koster en is onder meer gebaseerd op het werk van Paul Gilbert, Christopher Germer, Tara Brach en Kristin Neff.

Echter de voornaamste leermeester is je eigen ervaring en de uitwisselingen in de groep. Je bent vrij in wat en hoeveel je met elkaar wilt delen. De groep kan als ondersteuning dienen.