mindfulness

tbetaanse vrouw 2

Mediterend Tibetaans vrouwtje.

Kosten mindfulness

Mindfulness in een groep van 8 personen: |210 euro excl. (vergoeding via zorgverzekeraar uit aanvullend pakket) Mindfulness op individuele basis: 8 keer 30 minuten: 55 euro per keer (vergoeding via zorgverzekeraar uit aanvullend pakket) Bedrijven / onderwijsinstellingen: Tijden en prijzen in overleg

Samen mediteren

Heb je al mediteer ervaring maar vind je het leuk en inspirerend in de groep te mediteren? Bij voldoende belangstelling start er een groep mindfulness voor gevorderden.

Mindfulness training in Groningen

Wat is mindfulness?

In oktober 2017 start er weer een nieuwe groep mindfulness in Groningen. Bij voldoende aanmeldingen nu ook op de ochtend. Voor actuele trainingsdata zie ook actueel.

Mindfulness is een vorm van aandachtsgerichte meditatie die je kan helpen jouw gedachten en gevoelens onder controle te krijgen en te houden. Ook pijn en andere ongemakken kun je zo de baas te worden. Mindfulness bestaat uit twee componenten:

  1. Je aandacht richten op iets wat je zelf wil zoals bijvoorbeeld positieve gedachten (aandachtstraining).
  2. Het accepteren wat er is, je gevoelens, je talenten, je tekortkomingen, je actuele situatie, zonder jezelf te veroordelen en te beschuldigen. Elke gedachte, elk gevoel en elke lichamelijke gewaarwording wordt toegelaten, zonder er iets aan te willen veranderen.

Mindfulness kan worden aangeleerd met oefeningen die ontleend zijn aan inzichtmeditatie: dit is meditatie gericht op de ademhaling, op lichamelijke gewaarwordingen en keuzevrije opmerkzaamheid. Centraal in deze toepassing van mindfulness staat dat men oude, ingesleten en automatische gewoonten leert herkennen als ze zich voordoen en de aandacht richt op de emotionele lading hierbij. Uit dit steeds weer toelaten ontstaat er vrijheid en gaat men andere manier handelen.

Wanneer mindfulness?

Met name bij stress en spanning is mindfulness zeer effectief. Je kunt mindfulness altijd doen maar vooral als je veel piekert of als je chronische pijnklachten of depressieve gedachten hebt of als je aan een chronische ziekte lijdt. Het werkt positief op je gevoel van welbevinden en de kwaliteit van leven wordt sterk verbeterd. Je investeert eenmaal en je leert het voor je leven. Je kunt het altijd weer oppakken, alleen of in een groep.

Meer lezen over de gunstige bijeffecten

Wat kunnen gunstige bij- effecten zijn?

  • Meer rust ervaren.
  • Helderheid van geest.
  • Effectiever kunnen werken.
  • Ontspanning.
  • Betere concentratie.
  • Beter slapen.
  • Lagere bloeddruk.
  • Sneller herstel na een emotionele gebeurtenis.
  • Minder snel uit evenwicht zijn.
  • Beter om kunnen gaan met negatieve gedachten.
  • Beter om kunnen gaan met emoties zoals angst, verdriet en boosheid.
  • Beter om kunnen gaan met lichamelijke pijn.
  • Gelijkmoediger zijn.
  • Bewust (en vaker) momenten van geluk ervaren.
Wat houdt de training in?

Als je mindfulness goed onder de knie wilt krijgen dan volg je 8 lessen en oefen je tussendoor thuis. Alle aspecten van mindfulness leer je in de lessen en tussendoor kun je vrijblijvend mediteren in de groep. Na de training hebben we na ongeveer 3 maanden een terugkomdag.

De onderwerpen in de lessen
  1. Kennis maken met mindfulness / De automatische piloot.
  2. De bodyscan. Aandacht voor ademhaling en lichaam.
  3. Geluid en mindfulness.
  4. Mindfulness en gedachten.
  5. Emoties en Lichamelijke gewaarwordingen
  6. Mindfulness in dagelijkse activiteiten.
  7. Werken met een moeilijkheid.
  8. Mindfulness toepassen in het dagelijkse leven.

Meer lezen over de oorsprong van de mindfulness training

De oorsprong van de Mindfulness Training Dr. Jon Kabat-Zinn ontwikkelde aan de universiteit van Massachusetts dit succesvolle trainingsprogramma voor mensen die gebukt gaan onder zware stress. Als arts op een polikliniek voor pijnklachten, werkte hij met patiënten die uitbehandeld waren. In deze training leerden mensen hun eigen kracht in te zetten om anders met zichzelf, met stress, pijn en vermoeidheid om te gaan. De Mindfulness Training wordt al meer dan vijfentwintig jaar gegeven. De effecten ervan zijn in diverse wetenschappelijke onderzoeken onderzocht en telkens weer effectief gebleken. Voor het overgrote deel van de deelnemers is er een blijvende vermindering van zowel lichamelijke als psychische klachten. Mensen met stressklachten zoals piekeren, slapeloosheid, hoge bloeddruk, snel geïrriteerd zijn, lichamelijke onrust en spanningsklachten kunnen veel baat bij deze training hebben. Maar ook mensen met de neiging tot perfectionisme of controle willen houden en mensen met psychische klachten zoals angst en paniekklachten, negatief denken, somberheid en depressie kunnen er veel baat bij hebben. Tenslotte is het voor iedereen zinvol om bewustzijn te ontwikkelen, met of zonder problemen!